Aẓar n yisem « amrabeḍ »
Awal n umrabeḍ yekkad seg « rribaṭ ». D acu-t rribaṭ ?
Γer yinselmen zik-nni, rribaṭ d lburğ, une petite forteresse militaire, tettili le plus souvent ar rrif n lebḥar, ttεassan ma ulac un danger yetteddun ɣur-sen seg lebḥar.
Nezmer ad d-nini ɣef rribaṭ belli am akk-nni c’est un poste d’observation yettili di les frontières maritimes.
Di lqern 11, au 11eme siècle, yella yiwen rribaṭ gar la Mauritanie akk d Sénégal anda yella yiwen ccix qqaren-as Σebdellah Ben Yasin. Seg rribaṭ-nni teffeɣ-d yiwet terbaεt n yimrabḍen, i umi qqaren en français les Almoravide, s taεrabt المرابطين.
Imrabḍen-ayi sekkren ddula tamrabeḍt, la dynastie Almoravide.
Semman i yiman nsen imrabḍen, المرابطين, axaṭer ffɣen seg rribaṭ. Amrabeḍ ihi lmeεna-s winna n rribaṭ, win yeffɣen seg rribaṭ.
Xedmeɣ une vidéo s trumit ɣef yimrabḍen anda heḍreɣ ɣef wamek i d-tennulfa ddula tamrabeḍt.
Deg useggas n 860, kecmen les vikings deg yilel Agrakal, en méditerranée. Di lweqt-nni mi llan les vikings en Méditerranée i bnan akk les ribaṭ yellan deg lğiha n lebḥar bac ad d-ḥerzen iman nsen en cas ma ẓedmen fell-asen les vikings. Akken i d-nniɣ zgellina, les ribaṭ-ayi llan des postes d’observations frontaliers.
L’expédition viking en méditerranée tfukk en 971. Seg yimir-nni, teqqel la méditerranée sur, yettusemma ulac un danger maritime ar ad d-yasen seg lğiha n lebḥar.
Les ribaṭ-nni i bnan ar tama n lebḥar qqimen abandonnées. Zik llan de l’institution militaire, n lεerker, tura mi qqimen abandonnés rran-ten des lieux de retraites n les mystiques soufis, d lxelwa n yiderwicen.
Aderwic entre parenthèse, i umi qqaren en français le derviche, d isem i nettak s Teqbaylit i le mystique-nni yeğğan kullec akken ad d-itbeε abrid n Ṛebbi, winna akken itebεen la philosophie soufie, الفكر الصوفي.
Am les almoravides yesseken ddula tamrabeḍt, qqlen lɣaci ssawalen i yiderwicen-ayi n rribaṭ s yisem n yimrabḍen, wid n rribaṭ.
Anda akken llan heḍren s tmaziɣt, am Delles d Cercel, semman-asen imrabḍen, u anda llan heḍren taεrabt, am Tlemsan, semman-asen mrabṭin neɣ mrabṭa.
Awal-ayi n yimrabḍen llan ttaken-t di tazwara i wid yettilin di rribaṭ. Après, deg taggara n l’époque almohade, tallit n yimweḥdden, yeqqel d isem i ttaken lɣaci i yakk iderwicen, akk les mystiques, i umi llan qqaren zik lawliya (الأولياء), lfuqara (الفقراء), ibehlal (البهلاء), neɣ ṣellaḥ (الصالحون).
Tirrubḍa
Deg umezruy, en histoire, le témoignage aqdim akk i nesεa ɣef yimrabḍen, d winna n Ibn Xaldun. Yeḥka-d ɣef yiwen ccix asufi yella yettidir deg yiwen rribaṭ di Tlemsan.
Di taggara n lqern 14, yeḥka-d Ibn Qunfud ɣef yiwen rribaṭ deg Bgayet, anda llan xirla n yiderwicen.
La source taqdimt akk i yesxedmen awal n yimrabḍen, d yiwen le manuscrit anda heḍren ɣef « مرابطو بوادنا », lmeεna-s imrabḍen n leryaf nneɣ. Le manuscrit-ayi-ni isem-is نوازل مزونة, ketben-t akken vers le 15eme siècle, lqern 15 ; ihedder ɣef yimrabḍen n lğiha n Delles.
D imrabḍen n leryaf, n tudrin, n leεzayeb, axaṭer d ta-ayi i d la différence tamezwarut gar imrabḍen d lεulama, imussnawen n ddin.
Lεalem, amussnaw n ddin, yettili deg temdint, di lğameε. Lεalem yeɣra ddin, yeɣra lfiqh.
Imrabḍen par contre ttεicen deg tudrin gar medden, xirla seg yimrabḍen ur ɣrin ara.
Ma nnuɣen sin, ad d-iḥudd lεalem gar-asen s wayen i d-yenna Ṛebbi. Amrabeḍ par contre ad d-iḥudd s lmenṭeq neɣ s lqanun n taddart-is.
Akken ad nefhem l’origine n tirrubḍa ilaq ad nefhem la situation sociopolitique n l’époque mi d-tennulfa.
Di taggara n lqern 14, ass mi llan ttnaɣen gar-asen lḥukkam n Tefriqt, gar iḥefsiyen n Bgayet, iḥefsiyen n Tunes akk d iziyaniyen, dhan d umennuɣ u ğğan lecɣal n tmurt.
At tudrin d leεzayeb urganizin iman nsen waḥed nsen. Beddlen lḥukuma s tejmaɛt, ccreɛ s lqanun, akken i beddlen lecyax d yirgazen n ddin s yimrabḍen.
Amrabeḍ yezmer ad d-yili d yiwen n taddart, d aderwic n taddart yella d axuni n kra n ccix, mi yuɣal ɣer taddart-is rran-t d amrabeḍ nsen. Yezmer daɣen ad d-yili yiwen macci n taddart-nni, kra n uderwic neɣ kra n ṭṭaleb yessen Leqran, xtaṛen-t at taddart akken ad d-yili d amrabeḍ nsen, fkan-as ayla deg taddart.
Kra seg yimrabḍen-nni d tidet ɣran ddin, kra niḍen d iderwicen, xirla daɣen llan des charlatans.
At taddart ttakken-asen zzakat, en échange lbaraka nsen. Amrabeḍ ad d-iqqel d amḥaddi, iseččay igellilen. Win ur nesɛi acu ad d-yečč ad d-yečč ar umrabeḍ, win yellan en danger yugad kra ad d-idduri deg leɛnaya n umrabeḍ. Amrabeḍ-nni ad d-iqqim d abeṛṛani, d yiwen ur ntekki ara deg ccwal yellan deg taddart.
Ma yemmut umrabeḍ-nni, aẓekka-s ad d-iqqel d taqerrabt. Ad qqlen at taddart ttẓurrun aẓekka ines akken ad d-awin lbaraka ines. Ma yeǧǧa-d dderya, ad d-qqlen arraw-is d imrabḍen n taddart, ad d-kemlen ayen yella ixeddem baba-t-sen : seččayen lɣaci, ttaken la protection nsen, leɛnaya nsen, i win yellan en danger, ttḥuddun gar wid yennuɣen.
Imrabḍen-nni, akken ad d-sɛun une particularité, snulfan le mythe n tirrubḍa. Imrabḍen, malgré que d leqbayel akken ma llan, à part quelques exception, qqlen d cceṛfa. Snulfan i yiman nsen une généalogie i ten-irran seg la descendance n Nnbi. La majorité n yimrabḍen qqaren belli l’origine nsen seg Saqiya Lḥemra neɣ Tafilalt, akken ad d-sɛun aẓar avec la dynastie idriside.
Qqlen sɛan des titres : ma yella aqbayli rennun « dda » uqbel isem-is, amrabeḍ ad s-d-rnun « ssi », neɣ « zzi ». Ma yella aqbayli yeqqar « dadda » i gma-s ameqqran, amrabeḍ yeqqar « zizi », qqaren daɣen « lalla » i tmeṭṭudt, anda leqbayel qqaren « nna ». Qqaren « xali » i win ur nelli d amrabeḍ.
Kra n tqerrabin qqlent un centre de pèlerinage, d amṭiq n tirza, anda ttḥuǧǧun medden. Tameɣra i xedmen ma ttḥuǧǧun ɣer tqerrabin semman-as « ttebyita ».
Acḥal iberdan i d-nettaf deg umezruy imrabḍen d imḥadden gar leqbayel d iturkiyen, am umrabeḍ-nni i tt-ifran gar iturkiyen d wat Ɛebbas ass mi d-ẓedmen lɛesker n Tturk ɣef Lqelɛa n At Ɛebbas deg Décembre 1590.
Llan kra n yimranḍen ldin timɛemmrin, anda llan sɣarayen ddin, Leqran, l’astrologie, la médecine …
Timɛemmert d isem aqbayli n tin i umi qqaren s taɛrabt « zzawiya ».
Almi d useggas n 1774, llan imrabḍen am akken des prophète deg tudrin nsen. Kul taddart tettamen acu i sen-ḥekkun imrabḍen nsen, xedmen acu i sen-qqaren, le plus souvent ayen i ḥekkun imrabḍen-nni ur yesɛi ara akk un rapport akk d ddin.
Deg useggas n 1774, tennulfa-d yiwet ṭṭariqa i umi qqaren « Tareḥmanit », s ɣur yiwen ccix isem-is Sidi Mḥemmed Bu-Qebrin, yettwassen s yisem n Sidi Ɛebderreḥman.
Tareḥmanit tekkes le monopole religieux i yimrabḍen. Qqlen lecyax n tudrin d ṭṭelba-nni qui ont été formés deg temɛemmrin, selon la tradition n treḥmanit.
Deg useggas n 1830, mi ẓedmen irumyen ɣef temdint n Lezzayer, jemɛen imrabḍen 12 000 seg yilmeẓyen n leqbayel akken ad d-nnaɣen mgal irumyen. Imir-nni i snulfan un corps miliaire un peu fanatique, semman-asen « imsebblen ».
La majorité n leqbayel i yettwassnen zik d imrabḍen, am Lḥaǧ Mḥemmed Ben-Zeɛmun, Lalla Faḍma n Sumer, Ssi Ɛemmar U-Saɛid Bulifa, Ssi Ɛmiruc.
Ass-a llan xirla seg wid ur nelli ara d imrabḍen a l’origine, llan d leǧwad, yettusemma seg la bourgeoisie militaire, rran-ten d imrabḍen. Gar-asen llan At Meqqran, imeqqranen n At Ɛebbas, llan daɣen At Lqaḍi d wat Buxeṭṭuc n Kuku.
Ass-a, en 2021, ur d-yegri wara seg la classe sociale n yimrabḍen, yeqqim kan le titre, wa d amrabeḍ, lameɛna d isem kan, en réalité ulac aucune difference ass-a gar amrabeḍ d uqbayli niḍen, mazal kan kra n les tradition mazal ḥerzen-ten imrabḍen, am ttebyita, taɛacurt, lmulud, mazal ḥerzen daɣen les drapeaux nsen, u ssarmeɣ s ya d asawen ad d-ḥerzen les tradition-ayi, macci bac ad d-tili une discrimination gar leqbayel, mais juste pour le coté culturel, i yidles.
Taɣbalut:
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- Léon l’Africain. Histoire et description de l’Afrique
- Gaïd Mouloud. Les Berbères dans l’histoire : Les Morabitines d’hier et les Marabouts d’aujourd’hui.
- Berbrugger Adrien. Epoques militaires de la Grande Kabylie.
Tanemmirt af uxeddim a iggarzen
Je veux savoir ayen imrabdhen ssawalen asen “ssi leflani” tikal ssawalen asen s yisem “zzi leflani”??
Tanemmirt
Ssi akk d zzi ne sont rien d’autre que des abréviations de Sidi